• شنبه 1 اردیبهشت 1403
پويش #هرهفته_الف_ب_ايران

متن يادداشت وزير نيرو در خصوص پويش #هرهفته_الف_ب_ايران

کد خبر: 10305 تاریخ انتشار: 1398/12/25
نمایش: 5891
اخبار
وزير محترم نيرو در مصاحبه با روزنامه ايران افزود:
تبدیل HTML به PDF
⭕ تأملي بر کارکرد تکنيک هاي ارتباطي در توسعه مفهوم حياتي آب
✅ آب و انرژي به مثابه نظام ارتباطي

🔹از همان اولين روزهاي تصدي سمت وزير نيرو با اين ايده آشنا شدم که دولت تدبير و اميد براي ارتباط‌‌گيري با مردم، بيان مشکلات و خدمات، دستاوردها و ناکامي‌ها و تعامل مولد سرمايه اجتماعي، زبان گوياي مؤثري ندارد.

🔹من در اوايل سال 1398 واقعاً به اين باور رسيدم که دولت تدبير و اميد در عرصه توسعه سازه‌ها و تأسيسات مرتبط با صنعت آب و انرژي و افزايش گستره خدمت‌رساني به مردم ايران کارهاي بسيار ارزشمندي انجام داده ولي به دليل همان نقصان نظام ارتباط‌‌گيري، نه فقط شناخت اجتماعي از اين دستاوردها حاصل نشده بلکه دولت، به دور از انصاف، به خستگي و انفعال نيز متهم مي‌شود.

🔹ظريفي مي‌گفت آب و انرژي آدمي را به ياد شيخ اجل سعدي عليه‌الرحمه مي‌اندازد چرا که آب «مُمِد حيات» است و امروز که ويروس کرونا شايع شده و شستن دست‌ها از اصلي‌ترين راه‌هاي مقابله با بيماري است، اين نقش آب بيشتر به چشم مي‌آيد؛ و انرژي «مفرح ذات»، بدون آب، حياتي نيست و بدون انرژي، برخورداري در دنياي جديد از مواهب زندگي چنان اندک مي‌شود که فَرَح و لذتي براي زندگي باقي نمي‌ماند. «اجتماعي کردن» آب و انرژي از طريق ارتباط‌‌گيري بيشتر با ذينفعان، نشان دادن اهميت اجتماعي فعاليت‌هايي که در صنعت آب و انرژي انجام شده بود و مشارکت دادن مردم در شناخت و درک طرح‌هاي صنعت آب و انرژي ايده اصلي کار بود.

🔹مطالبه توسعه داشتن، نقد کاستي‌ها و اشتباهات همه کارهاي درستي است که بايد انجام شود اما از ياد بردن دستاوردها، نشناختن دارايي‌ها و نديدن آنچه در سخت‌ترين شرايط براي ارتقاي کيفيت و رفاه زندگي ايرانيان ساخته شده است، ما را در وضعيتي قرار مي‌دهد که تصور درستي از داشته‌ها و توانمندي‌هاي خود نداشته باشيم و واقع‌بينانه به جايگاه خود ننگريم. جامعه‌اي که «گذشته»‌اي براي «افتخار کردن» نداشته باشد، «آينده»اي نيز براي «آرزو کردن» نخواهد داشت.

🔹ما تلاش کرديم ابتدا مردم را بيش از گذشته با دستاوردهاي صنعت آب و انرژي ايران آشنا کنيم. مي‌دانم که ايران به عنوان کشوري در حال توسعه، در بسياري از شاخص‌ها نسبت به کشورهاي توسعه‌يافته جهان وضعيت نامناسب‌تري دارد، اما شواهد متعدد نشان مي‌دهد مردم ايران به لحاظ شاخص‌هاي بين‌المللي مرتبط با دسترسي به آب شرب و بهداشت و انرژي پايدار از وضعيت مناسبي برخوردارند.

🔹#هرهفته_الف_ب_ايران نمايي از جنگ اراده‌ها ارائه کرد، اراده براي آنکه از نفس نيفتيم، اميد رو به خاموشي نرود و آب و انرژي قوام‌بخش زندگي باشند.

🔹برخي دستاوردها در جريان پويش #هرهفته_الف_ب_ايران براي اولين بار حاصل مي‌شدند. طرح استفاده از سدها به عنوان پايگاه‌هاي توسعه گردشگري و اکوتوريسم براي اولين بار برنامه‌ريزي مي‌شد و از سد سردشت در استان آذربايجان غربي شروع شد. ما براي توسعه بايد بياموزيم که از دارايي‌هاي خود به بهترين وجه و بهره‌ورترين شيوه استفاده کنيم. سدها – با همه نظرات موافق و منتقدي که درخصوص آنها وجود دارد – دارايي مردم ايران هستند و بايد به بهترين شيوه از آنها بهره‌برداري شود. گردشگري يکي از راه‌هاي توسعه اقتصاد غيرنفتي است و به شرط رعايت اصول توسعه پايدار، مي‌تواند منشأ اشتغال و فقرزدايي باشد. توسعه مزارع بزرگ توليد انرژي خورشيدي هم بيش از گذشته در طول پويش خودنمايي کرد. پيشتر نوشته‌ام که مي‌توان ستاره‌هاي توسعه توليد انرژي خورشيدي پايدار را بر زمين کوير همچون آسمان پرستاره‌اش نشاند. شماري از طرح‌هاي تصفيه فاضلاب و بازچرخاني آب نيز به مانند نيروگاه‌هاي توليد برق خورشيدي، ظرفيت سازگاري توسعه با محيط‌ زيست را نشان دادند.

🔹دو خاطره از سفرهايي که براي اجراي پويش #هرهفته_الف_ب_ايران داشتم بيش از همه در ذهنم ماندگار شده است. روي پارچه‌نوشته‌اي در شهر سردشت نوشته بود «به سرزمين سرفه‌هاي مقدس خوش آمديد.» هيچ جمله‌اي تاکنون نتوانسته بود رنج مردم عزيز سردشت بعد از بمباران شيميايي اين شهر توسط ارتش صدام را اين گونه بر ذهنم حک کند. گويي پويش به يکباره معنايي براي قدرداني از همه رنج‌هاي گذشته مردم اين سرزمين و ايستادگي به پاي وطن‌شان يافته بود. صحنه‌اي ديگر نيز در خاطرم مثل سنگ‌نوشته استوار شده است. همکارانم ترتيبي داده بودند تا کودکان استان يزد در مراسم آغاز يکي از بزرگ‌ترين طرح‌هاي آبرساني روستايي، درباره آب نقاشي بکشند. احساس مي‌کردم هر نقاشي، يکي از سنگ‌هاي بناي ايران آينده است، ايراني که ضروري است مردمانش، همين کودکان، آينده‌اش را بر عقلانيت «سازگاري با کم‌آبي» بنا کنند. آنها معماران ايران آينده بودند که دنياي آبي نسل‌شان را نقاشي مي‌کردند.

🔹پويش #هرهفته_الف_ب_ايران عين قطاري از تهران حرکت و ايستگاه به ايستگاه ايران را طي کرد. همه مردم ايران به نشستن در اين قطار و ديدن جلوه‌هاي توسعه صنعت آب و انرژي، زيرساخت‌هاي هر گونه توسعه‌اي، دعوت بودند. رهبر معظم انقلاب هم نسبت به فعاليت‌هاي انجام‌شده نظر لطف ابراز کردند. رياست محترم جمهوري و رئيس محترم مجلس شوراي اسلامي نيز در همراهي‌ها با کاروان پويش نظر تأييدآميز نسبت به پويش ابراز داشتند. در جريان اين پويش تا پايان هفته هجدهم (زمان تنظيم اين متن) افتتاح 10 سد، آبرساني به 748 روستا با جمعيت 440 هزار نفر، افتتاح 12 واحد نيروگاه حرارتي به ظرفيت 1717 مگاوات، 11 نيروگاه خورشيدي به ظرفيت 269 مگاوات، افتتاح و راه‌اندازي 9 واحد تصفيه‌خانه آب با ظرفيت پوشش 3 ميليون و 403 هزار نفر جمعيت، 9 واحد تصفيه‌خانه فاضلاب با ظرفيت پوشش 371 هزار نفر، 6335 هزار هکتار شبکه آبياري و زهکشي، و راه‌اندازي سيستم بازچرخاني و سامانه گندزدايي تأسيسات فاضلاب در 4 استان انجام شد که براي احداث آنها بيش از 23 هزار ميليارد تومان سرمايه‌گذاري شده بود و مابقي طرح­ها نيز در هفته­‌هاي آتي به افتتاح خواهند رسيد.

🔹دولت تدبير و اميد در توليد شش‌ونيم سال، هر سال 25 درصد بيش از همه دولت‌هاي قبلي نيروگاه ساخته و ميزان سرمايه‌گذاري در اين بخش در دوره دولت‌هاي يازدهم و دوازدهم 235 هزار ميليارد تومان بوده است. عملکرد دولت تدبير و اميد در ساخت تصفيه‌خانه‌هاي آب شهري بيش از 92 درصد بيشتر از دولت‌هاي قبلي است. اين رقم درخصوص تصفيه‌خانه‌هاي فاضلاب 120 درصد است. هر 40 روز يک تصفيه‌خانه فاضلاب شهري و هر 90 روز يک تصفيه‌خانه آب شهري در اين دولت افتتاح شده است. دارايي همه ايرانيان و ابزار ساختن کيفيت زندگي ايشان در سايه الف، آب و آباداني؛ ب، برق و بالندگي است. تلاش کرديم بر محور آب و انرژي، با همه مردم ايران ارتباط بگيريم، از دستاورد و افتخار و دارايي بگوييم، و ساختن آينده‌اي پايدارتر را زمينه‌سازي کنيم.

افزودن دیدگاه


ایجاد کننده صفحه : مدیر سایت